اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ - تلفن : 8-36703885
برای زیبایی جایگزینی نیستهیچ وقت برای زیبایی دیر نیستبا افتخار صورتگریمبا خیال راحت سلفی بگیرچهره خوب که داشته باشی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوست و مو / روشهای درمان منافذ باز پوست

روشهای درمان منافذ باز پوست

برخی از افراد زمانی که به پوست صورت خود در آینه می‌نگرند؛ روی پوست بخصوص در ناحیه گونه‌ها و بینی، سوراخ‌ های زیادی در کنار هم می‌بینند که در کنار بعضی از آنها جوش‌های ریز و درشت سرسیاه و سرسفید درآمده است. در واقع پوست صورت این افراد چیزی شبیه به پوست پرتقال است که سوراخهای قابل مشاهده ای دارد. این سوراخها همان منافذ پوست هستند. منافذ پوست راه ارتباطی غدد چربی موجود در پوست با سطح آن محسوب میشود که وجود آنها برای پوست الزامی است.

در واقع مادهای که از غدد سباسه ترشح می‌شود؛ از طریق این منافذ به سطح پوست آمده و باعث تبادل حرارتی و مرطوب شدن سطح پوست می‌گردد.همچنین این ماده پوسته های موجود در سطح پوست و آلودگی های سطحی پوست را در خود حل میکند. پس در واقع مشکل، وجود این منافذ نیست بلکه مشکل زمانی آغاز می شود که این منافذ از حد عادی بزرگتر باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با علت منافذ باز پوست و روشهای درمان آن آشنا سازیم؛ پس با ما همراه باشید.

اگر پوستی دارید که منافذ آن قابل رویت می‌باشد و به اصطلاح پوست پرتقالی است؛ می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر رامین مدرسی در اصفهان، از انواع روشهای بهبود و درمان پوست خود بهره مند شوید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36703885 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت منافذ باز پوست

عوامل وراثتی

بعضی افراد بطور ژنتیکی منافذ بزرگتری دارند و معمولا در سن بلوغ که ترشح سموم زیاد می شود؛ این مشکل بروز میکند؛ حتی در مواردی با وجود اینکه فرد پوستی خشک دارد؛ منافذ پوست بطور ژنتیکی بزرگتر هستند؛ و برعکس آن ممکن است فردی پوست چرب را به ارث ببرد اما زیاد جوش نزند و منافذ پوستش خیلی باز نباشد.

درمان منافذ باز پوست

پوست چرب

منافذ پوست، مجاری طبیعی هستند که چربی‌های ترشح شده از غدد چربی از آنها عبور می‌کنند و از کنار فولیکول‌های مو به سطح پوست می‌رسند. طبیعی است این مجاری در افرادی که پوست چرب دارند بازتر است. در واقع چربی برای اینکه بهتر تخلیه شود منافذ را بازتر می‌کند. اگر چه این حالت کاملا طبیعی است ولی بعضی افراد دوست ندارند مجاری پوستشان باز باشد. در این صورت توصیه می‌شود پوستشان را خشک نگه دارند. دفعات شستشو را بیشتر کنند، از داروهای خشک کننده پوست استفاده کنند و از مصرف کرم‌ های چرب خودداری ورزند. به این ترتیب می‌توان تا حدودی منافذ را جمع‌ تر کرد. در هر حال با گذشت زمان و افزایش سن پوست همه افراد رو به خشکی می‌رود و منافذ کوچک‌تر می‌شوند.

آرایش کردن

برخی از کرم ها و مواد آرایشی موجب مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند. در این شرایط مواد مترشحه از غدد چربی برای اینکه بتوانند از سطح پوست خارج شوند؛ مجبور خواهند بود منافذ پوست را گشاد تر کنند. هرچقدر مواد آرایشی به مدت طولانی تری روی پوست بماند احتمال بازتر و عمیق تر شدن منافذ بیشتر می شود. در این موارد استفاده از کرم پودر، کرم مرطوب کننده و ضدآفتاب های فاقد چربی توصیه می‌شود. البته باید بعد از چند ساعت آن را نیز پاک کرد. هیچگاه مواد آرایشی را برای ساعتهای متوالی روی پوست نگه ندارید و شب پیش از خواب حتما صورت خود را بشویید.

شستشوی روزانه پوست

برای پاک کردن سبوم و آلودگیها از سطح پوست، شستشوی روزانه 1 الی 3 مرتبه توصیه می شود. در مورد پوستهای چرب بهتراست تعداد دفعات شستشو حداقل 2 بار (صبح و شب قبل از خواب) باشد. شستشو باید با شوینده های غیر صابونی و مناسب نوع پوست انجام گیرد. مهمترین کار برای کوچک کردن منافذ پوست شست‌وشوی مرتب است. همچنین داروهای کاهنده چربی پوست می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. در بازار شوینده‌های خاصی تحت عنوان اسکراب ها وجود دارند که قادراند آلودگی های سطحی پوست را بیش از شوینده های معمولی از بین ببرند. در مواردی استفاده از این محصولات نیز توصیه می‌گردد. اصل پیشگیری از ایجاد منافذ باز پوست، خشک نگه داشتن پوست است.

شستشوی بیش از حد هم دردسر ساز است

همانطور که گفته شد؛ اصلی ترین عامل ایجاد منافذ قابل مشاهده پوست یا پوست پرتقالی، چربی بیش از حد پوست است. با وجود اینکه یکی از راهای کاهش چربی پوست شستشو است ولی در برخی افراد شستشوی پوست به تنهایی کفایت نمیکند و نیاز به اقدامات درمانی برای کاهش چربی پوست وجود دارد. در این شرایط نباید تصور شود؛ با افزایش دفعات شستشو می‌توان چربی پوست را کاهش داد. بلکه شستشوی بیش از حد پوست حتی می‌تواند موجب آسیب به پوست باشد.

درمان صد درصدی نداریم

اگر بتوانیم فعالیت غدد چربی را کمتر کنیم به طور حتم منافذ پوست هم جمع‌تر می‌شوند. برای این منظور می‌توان از کرم‌های خاص مثل ترتینوئین و اسید میوه استفاده کرد. استفاده طولانی مدت از آنها باعث می‌شود منافذ پوست به تدریج کوچک شوند و کلاژن سازی افزایش یابد. در واقع افزایش کلاژن سازی باعث می‌شود ناحیه دور منافذ غدد چربی بسته شود. استفاده از این کرم ها معمولا با دوز کم، هفته‌ای یک تا دو بار شروع می‌شود و به تدریج تعدات دفعات مصرف بیشتر می‌شود. میکرودرم و لیزرهای تحریک کننده کلاژن ساز نیز می‌توانند کمک کننده باشند. البته این لیزرها پاسخ صد درصدی ندارند و فقط نوعی درمان نسبی محسوب می‌شوند. آنها نیز باید 2 تا 3 جلسه با فاصله یک ماهه تکرار شوند. جالب است بدانید نوع تغذیه تاثیری بر باز بودن منافذ پوست ندارد.

صفحه اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

روشهای درمان منافذ باز پوست

پوست‌های چرب را باید به وسیله پاک کننده‌های مخصوص همیشه تمیز نگه داشت و بهداشت را کاملا رعایت کرد تا از به وجود آمدن منافذ باز (بازتر از حد معمول) جلوگیری کرد. علت اصلی به وجود آمدن منافذ باز این است که گرد و غبار موجود در هوا با چربی روی پوست ترکیب شده و مجرای خروجی سبوم یا چربی را مسدود می‌کند و چربی تولید شده که زیادتر از حد معمول است برای خارج شدن به تدریج روزنه خروجی خود را گشاد کرده و منافذ باز کاملا مشخصی را روی پوست پدید می‌آورد. با این وجود در صورت ایجاد منافذ بیش از حد باز در سطح پوست، روشهایی وجود دارد که می‌توانند این وضعیت را بهبود داده ظاهر مطلوب تری برای پوست ایجاد کنند. موثرترین روشهای درمان منافذ باز پوست عبارتند از :

کرمهای حاوی اسید میوه

مصرف شبانه این کرمها برای چند ماه تا حدودی در کوچک کردن منافذ موثر است .

میکرودرم ابریژن

اگر با دفعات زیاد (10-6 جلسه) این روش لایه برداری انجام شود ، تا اندازه ای موجب کوچک شدن منافذ میشود .

لیزردرمانی

انجام لیزر از نوع لیزر فراکشنال ( fractional co2 ) در چندین مرحله باعث کوچک شدن منافذ پوست خواهد شد .

آر اف فرکشنال

انجام آراف فراکشنال و بهره گیری از امواج رادیوفرکوئنسی در چندین مرحله موجب کوچک شدن منافذ میشود و از سایر روش ها ماندگاری بیشتری داشته و عوارض احتمالی لیزر ها را نیز ندارد.

کلینیک تخصصی پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ
تلفن : 36703885 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :منم بدشانس [ 1401-11-29 ]
یعنی هیچ دارویی وجودنداره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چند نکته درباره مدل ژل لب روسیچند نکته درباره مدل ژل لب روسی

ژل لب روسی روشی است که به طور مشخص از روسیه گرفته شده و باعث ایجاد ظاهری شبیه به یک عروسک روسی می شود.برخلاف روش‌های معمول تزریق ژل لب، در این روش ماده‌ی فیلر از ناحیه پایه‌ی لب‌ها به صورت عمودی تزریق می‌شود. ... ادامه مطلب

نرم کننده مو چه تأثیری بر روی موها دارد؟نرم کننده مو چه تأثیری بر روی موها دارد؟

شامپو زدن مو به طور مرتب علاوه بر از بین بردن آلودگی ها و دوده های جمع شده روی مو، چربی های طبیعی و مفید را نیز از بین خواهد برد و استفاده ی مدام از سشوار، مواد شیمیایی و آب و هوای نامناسب باعث می شود موهایی خشک، وز و آسیب دیده داشته باشید. البته این مشکلات را می توان با استفاده نرم کننده برطرف کرد. ... ادامه مطلب

بیماری لوپوس چیست؟بیماری لوپوس چیست؟

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن، به بافت‌ ها و اندام‌ های خود حمله می‌ کند. التهاب ناشی از لوپوس می‌ تواند بر بسیاری از سیستم‌ های مختلف بدن مانند مفاصل، پوست، کلیه‌ ها، سلول‌ های خونی، مغز، قلب و ریه تأثیر بگذارد. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر رامین مدرسی

کلینیک پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی در سال ۸۸ با مسئولیت و مدیریت دکتر رامین مدرسی (پزشک پوست و مو) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف کلینیک پوست دکتر مدرسی استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات پوست مو و زیبایی در اصفهان می‌باشد.

این کلینیک با بهره گیری از بهترین پزشکان پوست، مو، زیبایی، لیزر و جراحی پلاستیک در اصفهان خدمات خود را ارائه می‌دهد.
کلینیک دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.