اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ - تلفن : 8-36703885
با افتخار صورتگریمچهره خوب که داشته باشیبرای زیبایی جایگزینی نیستبا خیال راحت سلفی بگیرهیچ وقت برای زیبایی دیر نیست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوست و مو / آیا چربی پوست سر موجب ریزش مو می شود؟

آیا چربی پوست سر موجب ریزش مو می شود؟

موهای سالم مقدار مشخصی سبوم یا روغن تولید می‌کنند تا پوست سر را آبرسانی کرده و از موهایتان محافظت کند. مقدار روغنی که تولید می‌شود بسته به نوع مو، عادات بهداشتی و سایر عوامل سبک زندگی متفاوت است. غدد چربی گاهی اوقات تولید سبوم خود را زیاد می‌کنند و در نتیجه چربی اضافی ایجاد می‌شود که پوست سر و موهای ما احساس چربی می‌کند. این می‌تواند ناشی از عوامل داخلی مانند عدم تعادل هورمونی یا عوامل خارجی باشد. چربی بیش از حد مو عوارضی به دنبال خواهد داشت. چربی زیاد مو باعث جذب کثیفی و شوره سر می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

چربی زیاد سر منافذ ریشه موها را به طور کامل می ‌بندد که ممکن است ریزش مو را به دنبال داشته باشد. برای درمان چربی موی سر، یکی از اولین مراحل، شناخت دلیل این مشکل است. گاهی تنها با پیدا کردن و پیشگیری از عامل ایجاد چربی مو، این مشکل خود برطرف می‌شود. برای مثال استفاده مناسب از نرم‌کننده، توقف براشینگ هر روزه، کم‌کردن دفعات شستشو و شانه ‌زدن، خود می‌تواند باعث جلوگیری از چرب شدن مو و بازگشت آن به حالت معمول شود؛ اما راه‌ های دیگری نیز برای درمان تکمیلی موی چرب مطرح می‌شود که در ادامه مؤثرترین آنها معرفی می گردد.

علت چربی بیش از حد پوست سر

علت چربی موی سر به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل موارد زیر است:

  1. علت چربی موی سر به دلیل تغییرات هورمونی (بلوغ، قاعدگی، بارداری یا یائسگی)
  2. دلیل چرب شدن مو به دلیل تغذیه بیش از حد قند یا چربی اشباع
  3. علت چرب شدن پوست سر به دلیل استرس (تولید کورتیزول منجر به افزایش تولید سبوم می شود).
  4. علت چربی موی سر به دلیل استفاده از محصولات آرایشی اشتباه
  5. دلیل چرب شدن مو به دلیل وراثت (ژن ها می توانند به میزان سبوم (روغنی) که غدد شما تولید می کنند، کمک کنند).
  6. برخی بیماری ها و شرایط پزشکی، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، احتقان کبد، سندرم شوگرن و کمبود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین B6، می تواند باعث تولید بیش از حد چربی پوست شود.
  7. شانه زدن زیاد نیز می تواند به توزیع چربی ها در کل موهای شما کمک می کند.

علائم چربی پوست سر

چربی مو به صورت بیمارگونه و جدی نیز تعدادی علائم مشخص دارد که باید به آنها توجه کرد. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

همچنین بخوانید : دانستنی های پوست چرب

عوارض چربی بیش از حد کف سر

آکنه

آکنه ی پوستی در افرادی که پوست چرب دارند شایع است. رسوب بیش از حد چربی روی صورت منافذ صورت را مسدود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و باعث التهاب و جوش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سبوره

سبوره، اصطلاح پزشکی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست شما را چرب و کدر جلوه دهد. عمدتاً مناطقی را که غدد چربی بیشتری دارند مانند پوست سر و ناحیه T صورت شما را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. تولید بیش از حد سبوم نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درماتیت سبورئیک در برخی افراد شود.

سایر عفونت های پوست سر

تولید بیش از حد سبوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست سر شما را مستعد ابتلا به تعدادی از قارچ ها و عفونت های باکتریایی کند. رسوبات سبوم منافذ را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندد و باعث ایجاد شوره سر، سلول های مرده، اسیدهای چرب و غیره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست سر را تحریک کرده و به منبع تغذیه ی اصلی میکروب ها تبدیل شود. عفونت های رایجی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل تولید بیش از حد روغن رخ دهد شامل فولیکولیت، پسوریازیس ، درماتیت آتوپیک و عفونت های قارچی است.

هیپرپلازی و آدنوم سباسه

اکثر موارد تولید بیش از حد سبوم جزئی هستند و نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این حال، در موارد نادر، غدد چربی بیش فعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه ای از رشد غیر طبیعی سلول در غدد باشد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به سرطان پوست شود.

چربی پوست سر

آیا چربی پوست سر موجب ریزش مو می شود؟

هرچند این مشکل، دلیل اصلی ریزش مو نیست؛ اما می تواند سبب بسته شدن فولیکول های مو و ایجاد سبوم (صمغ یا چربی های تجمع یافته) بر روی سر شده و ریزش مو را افزایش دهد.

درمان چربی بیش از حد کف سر

در مورد موی چرب می‌توان با داروهای خوراکی، میزان هورمون‌های مؤثر در فعالیت سلول‌های سباسه را کنترل کرد. داروهای حاوی ایزوترتینوئین (Isotretinoin) در این مواقع تجویز می‌شود. البته به دلیل قوی بودن این داروها، حتماً باید با تجویز پزشک و پس از انجام برخی آزمایش‌های اولیه اقدام مصرف آنها نمود و همچنین اگر ترشح چربی براثر استرس و افسردگی باشد، داروهای آرامبخش و ضد افسردگی تجویز می‌شود.

برای درمان موی چرب، در موارد شدید از محلول‌های حاوی سالیسیلیک اسید و محصولات غنی از پلی فنول استفاده می‌شود. در موارد سطحی‌تر استفاده از بهترین شامپو برای موی چرب و اسکراب موی چرب استفاده می‌شود.
در سال‌های گذشته درمان‌هایی جدی و پیشرفته برای این مشکل ارائه می‌شود. این روش‌های درمانی شامل استفاده از لیزر و دستگاه‌های فرکانسی می‌شود که غدد سباسه را هدف قرار می‌دهند.

 اينستاگرام دکتر رامين مدرسي

روشهای پیشگیری از چربی بیش از حد کف سر

اگر مایل به مطالعه مطلبی درباره کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام میشود؟ هستید کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ
تلفن : 36703885 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمی [ 1402-08-23 ]
من چربی پوستم خیلی زیاده و هم جوش صورت دارم و هم ریزش مو

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ویژگی های پوست سالم و روشهای افزایش شادابی پوستویژگی های پوست سالم و روشهای افزایش شادابی پوست

مراقبت از پوست صورت یک بخش مهم در سبک زندگی افراد به شمار می رود چرا که امروزه تمامی افراد چه مرد و چه زن به دنبال داشتن پوستی شفاف و شاداب می باشند. ... ادامه مطلب

میکرونیدلینگ و جوانسازی پوستمیکرونیدلینگ و جوانسازی پوست

میکرونیدلینگ، یکی از جدیدترین روشهای غیرتهاجمی جوانسازی پوست است که با کمک سوزن‌های ریز، سوراخ‌های ریز و سطحی در پوست ایجاد می‌کنند که این سوراخ ها باعث تحریک و کلاژن سازی پوست می‌شود. ... ادامه مطلب

اسکلروتراپی صورت چیست و چه کاربردی دارد؟اسکلروتراپی صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

اسکلروتراپی یک روش درمانی است که از آن برای درمان واریس و رگ‌ های عنکبوتی استفاده می‌ شود. در این روش، پزشک یک محلول را به طور مستقیم به درون عروق آسیب دیده تزریق ‌می‌ کند که این محلول باعث التهاب دیواره داخلی رگ می‌ شود و منجر به تورم و چسبیدن آنها به هم خواهد شد ... ادامه مطلب

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر رامین مدرسی

کلینیک پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی در سال ۸۸ با مسئولیت و مدیریت دکتر رامین مدرسی (پزشک پوست و مو) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف کلینیک پوست دکتر مدرسی استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات پوست مو و زیبایی در اصفهان می‌باشد.

این کلینیک با بهره گیری از بهترین پزشکان پوست، مو، زیبایی، لیزر و جراحی پلاستیک در اصفهان خدمات خود را ارائه می‌دهد.
کلینیک دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.