اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ - تلفن : 8-36703885
با خیال راحت سلفی بگیربا افتخار صورتگریمچهره خوب که داشته باشیهیچ وقت برای زیبایی دیر نیستبرای زیبایی جایگزینی نیست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوست و مو / درمان تیرگی پوست صورت

درمان تیرگی پوست صورت

تیرگی پوست یا هایپرپیگمانتاسیون به وجود لکه های پوستی‌ گفته می شود که نسبت به پوست مجاور خود تیره تر هستند. هایپرپیگمانتاسیون می‌تواند به صورت منتشر در تمام پوست نیز به وجود بیاید. تغییر رنگ پوست در هایپرپیگمانتاسیون زمانی اتفاق می افتد که تولید ملانین (رنگدانه‌ای که به طور معمول در پوست یافت می شود) افزایش یافته و در اثر تجمع آن رنگ پوست، تیره می شود. تیرگی پوست در تمامی نژادها دیده می‌شود. انرژی پرتوهای فرابنفش نور خورشید توسط ملانین جذب می شود تا به این طریق از آسیب دیدن پوست جلوگیری شود. این موضوع نیز به نوبه خود می‌تواند باعث تیره تر شدن نواحی دچار هایپرپیگمانتاسیون شود. در برخی مواقع، تیرگی پوست در اثر تغییرات هورمونی (به عنوان مثال در هنگام بارداری و یا مصرف داروهای ضد بارداری) یا وجود اختلالات و بیماری های خاص نظیر ماکول‌های کافئولایت ایجاد می‌شود. تیرگی پوست شامل لکه‌های قهوه‌ای تیره یا روشن گاهی از بدو تولد در پوست وجود دارند. بیماری آدیسون (که در آن هورمون های مترشحه از غدد آدرنال کاهش پیدا می کنند) نیز گاهی سبب ایجاد تیرگی پوست می‌شوند.

گاهی این تیرگی ها را می توان به طور مؤثر و با استفاده از دارو یا لیزر درمان نمود. بعضی از موارد نیز می توان با تغییر داروها و سطح هورمون های گردش خون آن را کاهش داد. تیرگی پوست معمولاً بی خطر است، با این حال در برخی از موارد می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری جدی و نیازمند درمان باشد. درمان تیرگی پوست از طریق مهار کردن تولید ملانین (رنگدانه‌ها و لکه‌های سیاه روی پوست) انجام می‌شود.

روشن سازی پوست با توجه به نظر پزشک، می‌تواند با استفاده از روشهای مختلفی از جمله میکرودرم ابریژن، لیزر فرکشنال CO2 و ... انجام شود؛ که همه روشهای کلینیکال روشن کردن پوست در مرکز پوست و لیزر دکتر رامین مدرسی در اصفهان قابل انجام می‌باشند. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ با شماره تلفن 36703885 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم تیرگی پوست

تیرگی پوست ممکن است با یک سری علائم دیگر همراه باشد که نوع این علائم بسته به بیماری، اختلال و یا شرایط زمینه ای متفاوت است. شرایطی که باعث درگیری پوست می شوند و می توانند دیگر بخش ها و سیستم های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهند. تیرگی پوست گاهی ممکن است با علائم دیگر پوستی نیز همراه باشد. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم تیرگی پوست

علت تیرگی پوست صورت

شایع‌ترین علت تیرگی پوست، ژنتیکی یا در اثر تماس نور خورشید، به ویژه در اثر پرتوهای فرابنفش به وجود می‌آیند. تیرگی پوست همچنین می‌تواند در اثر تغییرات هورمونی ناشی از اختلالات مادرزادی یا هورمونی (همانگونه که در بیماری آدیسون رخ می‌دهد) یا ترکیبی از عوامل نظیر نور خورشید یا واکنش‌های پوستی (در اثر حساسیت نسبت به یک ماده شیمیایی یا گیاهی) نیز به وجود بیاید.

1-علل ژنتیکی تیرگی پوست

تیرگی پوست ممکن است در اثر تعدادی از اختلالات مادرزادی یا ژنتیکی به وجود بیاید که عبارتند از:

2- علل هورمونی تیرگی پوست

تیرگی پوست همچنین در اثر تغییرات هورمونی و در بیماری‌های زیر دیده می‌شود:

3- علل محیطی تیرگی پوست

تیرگی پوست می‌تواند در اثر قرارگیری در معرض عوامل محیطی به وجود بیاید. در این حالت عواملی نظیر موارد زیر در ایجاد تیرگی مؤثر میباشند:

4-سایر علل تیرگی پوست

دیگر علل تیرگی پوست عبارتند از:

روشهای درمان تیرگی پوست صورت

درمان‌های موضعی

استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی متداول‌ترین روشی است که افراد زمانی که برای نخستین بار می‌خواهند وضعیت پوست خود را بهبود بخشند به دنبال آن می‌روند. مواد تشکیل دهنده اصلی موجود در کرم‌های موضعی شامل اسید کوجیک، اسید آزالائیک و هیدروکینون می‌باشد. این مواد بر روی لایه‌ی بیرونی پوست اثر می‌گذارند، سلول‌های مرده پوست را از بین برده و پوست روشن‌تر در زیر آن را آشکار می‌کنند. این روش درمان تأثیرات مختلفی را در افراد متفاوت نشان می‌دهد. با این حال، این کرم‌های موضعی باید به طور منظم برای دستیابی به نتایج پایدار مورد استفاده قرار گیرند.

درم‌ابریژن

درم‌ابریژن یک روش تهاجمی زیبایی است که در طی تنها یک جلسه نتایج چشمگیری دارد. درمان سفید کردن پوست با درم‌ابریژن با استفاده از یک برس سیمی مخصوص انجام می‌شود که پوست آسیب‌دیده را به طور کامل حذف می‌کند. این برس به سرعت چرخیده و سطح پوست را مسطح می‌کند بطوری که پوست خود را ترمیم کرده و به یک حالت بسیار بهتر تبدیل می‌شود. این روش نه فقط پوست تیره را هدف قرار می‌دهد بلکه موجب کاهش چین و چروک و خطوط موجود روی پوست نیز می‌گردد. درم‌ابریژن به عنوان راه حلی یک مرحله‌ای برای درمان مشکلات پوست مطرح است.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یکی دیگر از روش‌های متداول برای روشن کردن پوست است. یک وسیله دستی برای اسپری کردن کریستال‌های بسیار ریز بر روی سطح پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب برداشته شدن بالاترین لایه‌ی پوست می‌گردد. سپس پوستی که به حالت پوسته پوسته در آمده است با کمک یک پمپ مکش برداشته شده و در یک مخزن جمع آوری می‌شود. پوست شاداب و جوان در زیر این لایه نمایان می‌شود.

لیزر فرکشنال

روش کار لیزر فرکشنال CO2 بر اساس لایه‌برداری پوست به منظور یکنواختی رنگ پوست و روشن‌تر و سالم‌تر کردن آن است. پرتوهای لیزر دی اکسید کربن لیزر موجب ایجاد حفره‌هایی در لایه‌ی بیرونی پوست می‌گردند. در نتیجه پوسته‌هایی شکل گرفته و پوست آسیب دیده با پوستی جدید و سالم جایگزین می‌شود. این امر موجب افزایش تولید کلاژن که نقش کلیدی در جوانتر و سالمتر شدن پوست بازی می‌کند.

لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی پوست یک روش درمانی روشن شدن پوست است که در آن از یک محلول اسیدی برای از بین بردن لایه‌های خارجی آسیب دیده و در نتیجه سفید و روشن کردن پوست استفاده می‌شود. در هنگام انجام لایه برداری شیمیایی، متخصص پوست از آلفا هیدروکسی اسیدها، تری کلرواستیک اسید یا فنل استفاده می‌کند. لایه برداری شیمیایی پوست را بهبود می‌بخشد و بافت پوست را نرم‌تر می‌کند. این مواد لایه‌های بیرونی پوست مرده را از بین می‌برند و یک لایه جدید پوست با ماهیت، بافت و رنگ بهتر و روشن‌تر به وجود می‌آورند.

پیشگیری از تیرگی پوست صورت

روش‌های متعددی برای درمان تیرگی پوست صورت و همچنین جلوگیری از تیرگی پوست وجود دارد. درمان تیرگی پوست و پیشگیری از ابتلا به آن را با مواردی که در زیر آمده است می‌توانید تا حد بسیار زیادی کنترل کنید که شامل موارد زیر است:

هزینه درمان تیرگی پوست صورت

هزینه‌ی درمان تیرگی پوست به چند عامل بستگی دارد. رنگ پوست پیش از درمان، ناحیه‌ی تحت درمان روشن کردن، روش درمانی انتخاب شده، تعداد جلسات و پزشک و کلینیکی که در آنجا این درمان انجام می‌گیرد.

اینستاگرام دکتر مدرسی

عوارض جانبی درمان تیرگی پوست صورت

درمان‌های تیرگی پوست، ممکن است باعث بروز مشکلات زیر شوند:

  1. تحریک پوست
  2. واکنش‌های حساسیت
  3. محصولات سفید کننده پوستی که حاوی استروئیدها هستند ممکن است مشکلاتی مانند ضعف سیستم ایمنی را برای سلامتی در دراز مدت ایجاد کنند.
  4. نازک شدن پوست، عفونت، تأخیر در بهبود زخم و آکنه
  5. خطر بالای ابتلا به سرطان پوست در هنگام در معرض قرار گرفتن آفتاب
  6. پیری زودرس پوست
  7. یکی از بزرگترین اشکالات استفاده از روش‌های روشن شدن پوست صورت این است که می‌تواند منجر به مسمومیت جیوه به ویژه هنگامی که توسط خود شخص و با استفاده از محصولات حاوی جیوه انجام می‌شود، گردد.

نقش اساسی ابروها در زیبایی، جوانی و افزایش اعتماد به نفس خانم ها بر هیچکس پوشیده نیست. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در سرار دنیا، همینطور اقصی نقاط کشورمان امکان بهترین کاشت ابرو در اصفهان نیز فراهم آمده. متقاضیان گرامی می‌توانند با مراجعه به کلینیک‌های معتبر و مجاز کاشت مو، خواسته‌های معقول خود در این زمینه را برطرف سازند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ
تلفن : 36703885 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرهاد ناصری [ 1401-10-12 ]
سلام دکتر ، من با اینکه بقیه بدنم پاها بازوها شکم تقریبا سفید و روشن هستند اما نمیدانم چرا پوست صورتم بشدت تیره هست ، میخواستم بدونم این میتونه از علائم یک بیماری باشه؟ البته کبدم چرب هست وکمی مشکل معدم دارم. واگر راه حلی هست بفرمایید. ممنون از پاسخگویی شما.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟مزوژل چیست و چه کاربردی دارد؟

مزوژل یکی از بهترین روش‌ های درمانی برای برطرف کردن مشکلات پوستی نواحی اطراف چشم می‌ باشد. مزوژل ژلی حاوی اسید هیالورونیک، کوآنزیم‌ ها، مواد معدنی، اسید‌ های آمینه، ویتامین‌ ها و آنتی اکسیدان‌ هاست که در پروسه‌ ی مزوتراپی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ... ادامه مطلب

سن مناسب برای تزریق چربیسن مناسب برای تزریق چربی

تزریق چربی یکی از پرطرفدارترین روشهای جوانسازی و رفع خطوطی مانند خط اخم، پیشانی و زیر چشم، همچنین برجسته و حجیم کردن چانه، خط فک، لب، گونه، باسن، سینه‌ها می‌باشد ... ادامه مطلب

پی آر پی چیست؟پی آر پی چیست؟

پی آر پی یکی از روشهای نوین تزریقی است که طیف گسترده‌ای از فواید درمانی را در ارگان‌های مختلف بدن، همچنین پوست و مو پوشش می‌دهد. در پی آر پی، با جداسازی اجزای خون خود فرد و استخراج پلاسمای غنی شده و تزریق این پلاسما به بافت‌های مورد نظر، اهداف درمانی و جوانسازی، تامین می‌شود ... ادامه مطلب

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر رامین مدرسی

کلینیک پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی در سال ۸۸ با مسئولیت و مدیریت دکتر رامین مدرسی (پزشک پوست و مو) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف کلینیک پوست دکتر مدرسی استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات پوست مو و زیبایی در اصفهان می‌باشد.

این کلینیک با بهره گیری از بهترین پزشکان پوست، مو، زیبایی، لیزر و جراحی پلاستیک در اصفهان خدمات خود را ارائه می‌دهد.
کلینیک دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.