اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ - تلفن : 8-36703885
با افتخار صورتگریمهیچ وقت برای زیبایی دیر نیستبا خیال راحت سلفی بگیربرای زیبایی جایگزینی نیستچهره خوب که داشته باشی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوست و مو / التهاب فولیکول مو یا فولیکولیت چیست؟

التهاب فولیکول مو یا فولیکولیت چیست؟

فولیکولیت یک وضعیت پوستی شایع است که در آن فولیکولهای مو دچار التهاب می شوند. معمولاً این شرایط توسط عفونت‌های باکتریایی و قارچی ایجاد می‌شود. در ابتدا ممکن است ظاهر ضایعات برجستگی های قرمز رنگ یا دانه های چرکی سر سفید اطراف فولیکول های مو باشد. عفونت می‌تواند گسترش پیدا کند و به سمت زخمهای دلمه دار و غیرقابل ترمیم پیش برود. این شرایط تهدید کننده حیات نیست؛ اما می تواند باعث خارش التهاب اذیت و حتی خجالت و کاهش کیفیت زندگی فرد شود. عفونت‌های شدید می توانند باعث ریزش مو و به اصطلاح ریزش موی اسکارینگ شوند (غیرقابل برگشت). برای موارد شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و نسخه و داروی لازم را دریافت نمایید.

درمان بیماری های پوستی ، جوانسازی ، تزریق ژل ، بوتاکس و چربی ، کاشت مو وابرو ، ریش و سبیل ، همچنین لیزر موهای زائد از جمله اقداماتی است که در کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی در اصفهان، در بهترین سطح به مراجعین محترم ارائه میگردد. شما میتوانید از طریق شماره تماس 36703885 - 031 از کلیه خدمات این مرکز مطلع گردید.

علت فولیکولیت

فولیکولیت در اثر عفونت فولیکول های مو که معمولاً ناشی از استافیلوکوک می باشد ایجاد می شود. فولیکولیت هم چنین می تواند در نتیجه ویروس ها، قارچ ها و حتی التهاب ناشی از موهایی ایجاد شود که به داخل رشد می کنند. فولیکولیت می تواند به صورت سطحی یا عمیق طبقه بندی شود و این بستگی به میزان آلوده شدن فولیکول مو دارد. فولیکول ها روی کف سر به هم بسیار نزدیک می شوند و فولیکولیت می تواند در هر جایی به جز کف دست ها، پاها، لب ها و غشاهای مخاطی اتفاق بیفتد.

شایع ترین علت آسیب به فولیکول که خطر فولیکولیت را بیشتر می کنند عبارت است از:

انواع فولیکولیت

فولیکولیت انواع مختلف دارد که می توانند سطحی یا عمقی باشد. طبیعی است که فولیکولیت عمقی بخش عمده ای از فولیکول مو را تحت تأثیر قرار داده و علائم شدیدتری ایجاد می کند.

التهاب فولیکول مو یا فولیکولیت

فولیکولیت سطحی

1. فولیکولیت باکتریایی

نوع متداول فولیکولیت است که با جوش های چرکی و خارش دار شناخته می شود و معمولاً در اثر باکتری استاف ایجاد می شود. این باکتری معمولاً روی پوست زندگی می کند اما می تواند از طریق زخم یا آسیب های پوستی وارد بافت های عمیق پوست شود.

2. فولیکولیت کاذب ریش

این نوع فولیکولیت که به نام خارش آرایشگر نیز شناخته شده معمولاً به دلیل موهای زیر پوستی رخ می دهد و روی 60 درصد مردان سیاه پوست و افرادی که موهای فر دارند تأثیر می گذارد. گاهی نیز ناحیه تناسلی افراد را درگیر می کند.

3. فولیکولیت وان آب داغ

این نوع فولیکولیت ناشی از نوعی باکتری به نام سودوموناس است که در آب استخرها و وان های آب گرم که در آنها سطح کلر و تعادل ph به طور مناسب کنترل نمی شود زندگی می کند.

علائم این عارضه معمولاً طی 72 ساعت بعد از این که فرد در معرض باکتری قرار می گیرد ظاهر می شود و بیشتر در نواحی از بدن که با مایو پوشیده شده یا پشت ساق پا دیده می شود. علائم خفیف بدون درمان طی 5 روز برطرف می شود.

4. فولیکولیت پیتروسپوروم

این نوع عفونت قارچی پوست که با ضایعات مزمن قرمز و خارش دار همراه می باشد معمولاً روی صورت و بخش های فوقانی بدن تأثیر می گذارد و به خصوص در نوجوانان و مردان بالغ شایع می باشد.

فولیکولیت عمقی

انواع فولیکولیت عمقی عبارتند از:

1. سیکوز باربه

این فولیکولیت نوع عمیق تر خارش آرایشگر است که می تواند به جای زخم و ریزش دائمی مو منجر شود.

2. کورک

3. فولیکولیت گرم منفی

افراد مبتلا به آکنه که تحت درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک قرار دارند ممکن است این نوع فولیکولیت را تجربه کنند؛ زیرا آنتی بیوتیک ها روی تعادل باکتریایی پوست اثر منفی می گذارند. این عارضه معمولاً بعد از اتمام دوره مصرف آنتی بیوتیک برطرف می شود.

4. فولیکولیت ائوزینوفیلیکی

افرادی که به سرطان، مراحل پایانی ایدز یا اچ آی وی کنترل نشده دچار هستند به احتمال زیاد این نوع را تجربه می کنند. علائم این عارضه شدید و مکرر است و می تواند باعث افزایش رنگ دانه (لکه های تیره پوستی) شود. علت این مسئله ناشناخته است؛ اما برخی معتقدند کنه فولیکول مو می تواند علت اصلی آن باشد.

عوامل خطر فولیکولیت

هر کسی می تواند به فولیکولیت دچار شود؛ اما وجود برخی فاکتورهای خطر می تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به فولیکولیت کند. این فاکتورها عبارت است از:

تشخیص فولیکولیت

بطور کلی، فولیکولیت با استفاده از روش های زیر قابل تشخیص است:

درمان قطعی فولیکولیت

درمان های فولیکولیتیس بستگی به نوع و شدت وضعیت فرد مبتلا، اقدامات و خود مراقبت های که فرد قبلاً آنها را امتحان کرده و ترجیحات او بستگی خواهد داشت. گزینه های درمانی معمولاً شامل داروها و استفاده از تجهیزاتی مثل دستگاه های لیزردرمانی موهای زائد خواهد بود. به خاطر داشته باشید حتی در صورت موفقیت آمیز بودن درمان و برطرف شدن عفونت، بازهم امکان بازگشت و عود مجدد فولیکولیتیس وجود خواهد داشت.

دارو برای درمان فولیکولیتیس

تجویز کرم یا قرص برای کنترل عفونت. در مورد عفونت های خفیف، پزشک ممکن است کرم آنتی بیوتیک، لوسیون یا ژل تجویز کند. معمولاً آنتی بیوتیک های خوراکی برای درمان فولیکولیتیس تجویز نشده و بیشتر از کرم ها استفاده می شود؛ اما در مورد عفونت های شدید یا مکرر، پزشک معالج ممکن است مجبور به تجویز آنتی بیوتیک های خوراکی باشد. کرم، شامپو یا قرص برای از بین بردن عفونت های قارچی. ضد قارچ ها بیشتر برای عفونت های ایجاد شده توسط مخمر کاربرد داشته و برای موارد باکتریایی تجویز نمی شوند. همچنین برای درمان فولیکولیتیس قارچی تجویز آنتی بیوتیک ها فایده ای نداشته و مؤثر نخواهد بود.

کرم یا قرص برای کاهش التهاب. اگر مبتلا به فولیکولیتیس ائوزینوفیلی خفیف شده باشید، پزشک ممکن است برای کاهش خارش ناشی از آن استفاده از کرم استروئیدی را تجویز کند. اگر فرد مبتلا به اچ آی وی یا ایدز باشد ممکن است بعد از درمان ضد رترو ویروسی (antiretroviral therapy) شاهد بهبود علائم فولیکولیتیس ائوزینوفیلیک باشد.

شیوه های درمانی دیگر

پیشگیری از ابتلا به فولیکولیت

با رعایت نکات گفته شده در این بخش می توانید از ابتلا و بازگشت فولیکولیت جلوگیری کنید. این موارد شامل:

  1. اصلاح کمتر
  2. قبل از اصلاح پوست خود را با آب گرم و صابون ضد باکتری بشویید.
  3. قبل از اصلاح، مقدار زیادی از لوسیون اصلاح استفاده کنید.
  4. بهتر است اصلاح در جهت رشد مو انجام گیرد.
  5. با استفاده از تیغ برقی یا تیغ محافظ از کشیده شدن پوست و تراشیدن خیلی عمیق پرهیز کنید.
  6. پس از اصلاح از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.
  7. از به اشتراک گذاشتن تیغ، حوله و پارچه دستشویی خودداری کنید.

اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

عوارض فولیکولیت

عوارض احتمالی ناشی از فولیکولیت عبارت است از:

لیزر اندولیفت روشی تاثیرگذار در جوانسازی پوست است که در کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی با بهترین و پیشرفته ترین تجهیزات در اصفهان قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36703885 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ
تلفن : 36703885 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بلفاروپلاستی پلک تحتانی چه نتایجی دارد؟بلفاروپلاستی پلک تحتانی چه نتایجی دارد؟

بلفاروپلاستی، یکی از مشهورترین جراحی‌های زیبایی است که تحت عنوان جراحی زیبایی پلک نیز شناخته می‌شود و عموماً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد؛ البته در برخی موارد بسته به شرایط بیمار ممکن است تحت بیهوشی عمومی نیز انجام شود. ... ادامه مطلب

کاربردهای کرایوتراپی در درمان بیماری های پوستیکاربردهای کرایوتراپی در درمان بیماری های پوستی

سرما درمانی یا کرایوتراپی به روشی درمانی گفته می‌شود که در آن بخشی از بدن بیمار یا کل بدن او در معرض سرما و کاهش دما قرار می‌گیرد. هدف از کرایوتراپی کاهش سوخت و ساز سلولی، افزایش بقای سلولی، کاهش التهاب، کاهش درد و اسپاسم، انقباض عروق است ... ادامه مطلب

میکرودرم ابریژنمیکرودرم ابریژن

میکرو درم روشی است فوق العاده برای جوانسازی و زیبایی پوست که با انجام آن می‌توانید از جوش ها و لک ها و منافذ باز پوست و بسیاری از ضایعات پوستی پوست خود را پاک کنید. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر رامین مدرسی

کلینیک پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی در سال ۸۸ با مسئولیت و مدیریت دکتر رامین مدرسی (پزشک پوست و مو) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف کلینیک پوست دکتر مدرسی استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات پوست مو و زیبایی در اصفهان می‌باشد.

این کلینیک با بهره گیری از بهترین پزشکان پوست، مو، زیبایی، لیزر و جراحی پلاستیک در اصفهان خدمات خود را ارائه می‌دهد.
کلینیک دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.