اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ - تلفن : 8-36703885
هیچ وقت برای زیبایی دیر نیستبا خیال راحت سلفی بگیرچهره خوب که داشته باشیبا افتخار صورتگریمبرای زیبایی جایگزینی نیست
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوست و مو / لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس

لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس

ریزش مو توسط عوامل مختلف به وجود می آید. که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد. امروزه لیکن پلان یکی از عوامل ریزش مو شناخته شده است. لیکن پلان یکی از بیماری‌های التهابی نسبتاً شایع است که پوست و یا داخل دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بروز بیماری لیکن پلان سبب به وجود آمدن ضایعات مشخص پوستی یا دهانی می‌شود. افرادی که مبتلا به لیکن پلان مویی هستند، معمولاً از خارش شدید پوست شکایت می‌کنند. محققین بر این باور هستند که ممکن است رابطه‌ ای بین لیکن پلان دهانی و نوع پوستی یا مویی آن وجود داشته باشد و احتمالاً یکی زمینه‌ ساز بروز دیگری است. تقریباً نیمی از افرادی که مبتلا به لیکن پلان نوع دهانی هستند، ضایعات لیکن پلان پوستی را نیز دارند. این بیماری هنوز علت مشخصی نداشته است. عده ای معتقد هستند که یک بیماری خود ایمنی است. این به این معنی است که سیستم ایمنی بدن به پوست و قسمت های خارجی بدن واکنش نشان داده و با حمله به این قسمت ها این بیماری را به وجود میاورد. در بیشتر موارد، لیکن پلان مویی در نهایت متوقف می شود با این وجود هدف از درمان در این بیماری آن است که موهای باقیمانده را حفظ کرده و به کنترل علائم کمک نمود؛ اما نمی تواند باعث رشد مجدد موهای از دست رفته شد.

شما می توانید جهت انجام کلیه اقدامات جوانسازی و زیبایی ، تقویت و کاشت مو، ابرو، ریش و سبیل ، لیزر موهای زائد ، تشخیص و درمان مشکلات و بیماری های پوست و مو ، تزریق ژل ، چربی و بوتاکس و ... که انجام آنها در مراکز تخصصی پوست مو مجاز است؛ به کلینیک دکتر رامین مدرسی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36703885 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل ابتلا به لیکن پلان مویی

لیکن پلان به علت یک اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود؛ اما عامل ژنتیک باعث می‌شود این اختلال از فردی به فرزندان یا اعضای خاندانش منتقل شود. همچنین عوامل محیطی زمینه‌ی بروز لیکن پلان را فراهم می‌کند. مصرف داروی بیماران قلبی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، داشتن استرس و اختلالات عصبی از علل ایجاد کننده بیماری لیکن پلان است.

لیکن پلان مویی یا لیکن پلانوپیلاریس

علائم لیکن پلان مویی

لیکن پلان با ضایعات پوستی و خارش زیاد شناخته می‌شود. ویژگی بثورات پوستی لیکن پلان موارد زیر است:

  1. بثورات ناگهانی ظاهر می‌شوند و بعد از مدتی خود به خود از بین می‌روند.
  2. شکل ظاهری بثورات ممکن است صاف یا برجسته باشد.
  3. رنگ بثورات لیکن پلان صورتی، قرمز یا بنفش رنگ است.
  4. اندازه‌ی بثورات لیکن پلان کمتر از یک سانتی‌متر و معمولاً بین 3 تا 5 میلی‌متر است.
  5. رگه‌های سفید رنگ روی برخی از پاپول‌ها یا بثورات لیکن پلان وجود دارد.
  6. خارش شدید جزء جدایی ناپذیر بثورات لیکن پلان است. معمولاً خارش‌ها در شب خیلی شدید می‌شود.

افراد مستعد ابتلا به لیکن پلان مویی

هنوز تحقیقات برای کشف علت قطعی این بیماری ادامه دارد. فرضیات برای علت این بیماری به شرح زیر است:

  1. این بیماری در بزرگسالان شایع است. نوع دهانی این بیماری بیشتر در زنان به وجود می آید.
  2. بعضی از داروها می توانند بثورات پوستی شبیه به لیکن پلان ایجاد کنند.

درمان لیکن پلان مویی

مواردی که ریزش مو با درمان های معمولی و به وسیله پزشک انجام می شود، اگر در طی مدت 2 ماه برطرف نشود، باید بیوپسی پوست سر و آزمایش انجام شود؛ زیرا پس از 60 روز، ریشه مو تخریب شده و رویش موها مجدد به حالت عادی برنمی گردد.

خط اول درمان لیکن پلان مویی استفاده از داروهای ضدالتهابی زیر است:

درصورت عدم پاسخ به درمان با کورتون، می توان از داروهای زیر استفاده کرد:

سایر داروهای مورد استفاده برای درمان لیکن پلان مویی:

پاسخ به درمان در بیماران مختلف متفاوت است؛ اما پزشک انتظار دارد که ریزش مو کاهش یافته و علائم آزار دهنده بیماری نظیر خارش و سوزش از بین بروند.

تشخیص لیکن پلان مویی

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، اغلب از روی علائم موجود بر روی پوست شما می تواند بیماری لیکن پلان را تشخیص دهد؛ اما گاهی اوقات برای تشخیص بهتر لازم است قسمتی از پوست شما را با وسیله مخصوص برداشته و به طور دقیق زیر میکروسکوپ مشاهده کند تا تشخیص صحیحی به بیمار ارائه کند.

اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

عوارض لیکن پلان مویی

لیفت با نخ یکی از روشهای غیرتهاجمی کم عارضه، مقرون به صرفه و با نتایج چشمگیر برای جوانسازی پوست است که توسط دکتر رامین مدرسی، در اصفهان قابل انجام می‌باشد. اگر مایل به جوانسازی و لیفت با نخ می‌باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ
تلفن : 36703885 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهمنی [ 1402-09-09 ]
سلام آقای دکترمن 50 سال دارم و چند ساله که به لیکن پلان نو مبتلا شدم قرص و دارو استفاده کردم،ولی باز هم یه جا دیگه میزنه لطفا راهنماییم کنید چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لب هایی جذاب با لیفت لبلب هایی جذاب با لیفت لب

رایج ترین روش لیفت لب، انجام جراحی است. در این روش ایجاد برش و بخیه از اصول کار می‌باشد که بسته به انتظارات شما و صلاحدید پزشک، ممکن درست در بالای لب، کاملا زیر و چسبیده به بینی یا در امتداد خطوط کنار لب ایجاد شود ... ادامه مطلب

تزریق ژل اصلاح فرم بینی یا رینوپلاستی غیر جراحیتزریق ژل اصلاح فرم بینی یا رینوپلاستی غیر جراحی

در معنای لغوی کلمه رینوپلاستی به زیبایی بینی گفته می‌شود که این فرایند به دو صورت جراحی و غیر جراحی قابل انجام است. در این مقاله بر آن شدیم تا این دو روش را با هم مقایسه کرده معایب و مزایای روش غیر جراحی را بررسی نماییم ... ادامه مطلب

فواید کرم ضد آفتاب و تأثیر آن بر پوستفواید کرم ضد آفتاب و تأثیر آن بر پوست

نور آفتاب، عامل اصلی در بروز بعضی مشکلات پوستی از قبيل آفتاب سوختگی، چین و چروک، پيري پوست، لکه های پوستی، حساسيت نسبت به نور و بدخيمي هاي پوستي است.به همین دلیل اگر می خواهید پوستتان جوان بماند و دور از آسیب های تابش آفتاب باشد، استفاده از این کرم را فراموش نکنید. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر رامین مدرسی

کلینیک پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی در سال ۸۸ با مسئولیت و مدیریت دکتر رامین مدرسی (پزشک پوست و مو) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف کلینیک پوست دکتر مدرسی استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات پوست مو و زیبایی در اصفهان می‌باشد.

این کلینیک با بهره گیری از بهترین پزشکان پوست، مو، زیبایی، لیزر و جراحی پلاستیک در اصفهان خدمات خود را ارائه می‌دهد.
کلینیک دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.