اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ - تلفن : 8-36703885
چهره خوب که داشته باشیبرای زیبایی جایگزینی نیستبا افتخار صورتگریمهیچ وقت برای زیبایی دیر نیستبا خیال راحت سلفی بگیر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوست و مو / میلیا چیست و راه درمان میلیا

میلیا چیست و راه درمان میلیا

میلیا برجستگی‌های کوچکی است که بر اثر تجمع کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود. به یکی از این ضایعات، میلیوم گفته می‌شود. کراتین پروتئینی است که باعث استحکام سلول‌های پوست، ناخن‌ و مو می‌شود. با مرگ سلول‌های پوستی و ریزش آن‌ها درون منافذ پوست، کراتین به مرور جمع شده و در منفذ پوست به دام می‌افتد؛ در نتیجه یک کیست کوچک یا میلیوم تشکیل می‌شود.این ضایعات می‌توانند در هر نقطه از بدن به وجود بیایند؛ اما بیشتر در اطراف یا زیر چشم دیده می‌شوند. میلیا اغلب در نوزادان و هر از گاهی در کودکان و بزرگسالان ظاهر می‌شود. میلیا ممکن است در برخی افراد (از جمله نوزادان) به‌خودی‌ خود از بین برود؛ ولی امکان دارد برخی مجبور به برداشتن آنها شوند. وجود میلیا جای نگرانی ندارد؛ زیرا در خیلی از موارد با درمان خانگی و بدون هیچ درد و زخمی، به‌ راحتی از بین می‌رود.

شما می توانید جهت انجام کلیه اقدامات جوانسازی و زیبایی ، تقویت و کاشت مو، ابرو، ریش و سبیل، لیزر موهای زائد ، تشخیص و درمان مشکلات و بیماری های پوست و مو ، تزریق ژل ، چربی و بوتاکس و ... که انجام آنها در مراکز تخصصی پوست مو مجاز است؛ به کلینیک دکتر رامین مدرسی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36703885 - 031 تماس حاصل فرمایید.

میلیا چشمی چیست؟

میلیا، لک‌های پوستی کوچک یا کیست‌هایی به رنگ پوست یا سفید و زرد است که در زیر پوست ظاهر می‌شود. میلیا نوعی آکنه پوستی نیست، اگرچه در ابتدا بسیاری از افراد آنها را با آکنه یا جوش اشتباه می‌گیرند.

علل ایجاد میلیا

کیست میلیوم به دلایل مختلفی ظاهر می شود:

میلیا چشم

علائم میلیا چشمی

برجستگی های ناشی از میلیا بیشتر در نزدیکی بینی، چانه، اطراف چشم ها یا گونه ها مشاهده می شود. البته بروز این برجستگی های سفید رنگ فقط به این نواحی محدود نبوده و ممکن است نواحی دیگری مانند بالاتنه و اندام های مختلف بدن فرد را نیز درگیر کند. علائم این عارضه گاهی اوقات شبیه برآمدگی های به وجود آمده بر روی لثه یا سقف دهان کودکان است. این برآمدگی ها به عنوان Epstein pearls نیز شناخته می شوند. برآمدگی های ناشی از میلیا، دوکی شکل و به رنگ سفید یا زرد رنگ است. این برآمدگی ها معمولاً با خارش یا درد همراه نیست؛ اما می تواند باعث ناراحتی فرد مبتلا شود.

تشخیص میلیا

معمولاً پزشک با معاینه‌ی چشمی می‌تواند به‌راحتی میلیا را تشخیص دهد. در صورتی که فرد دارای تعداد زیادی میلیا باشد، ممکن است پزشک به بررسی علل زمینه‌ای بروز آن بپردازد. میلیا چشمی برجستگی های کوچک و سفید رنگی است که در قسمت های مختلف بینی، چانه یا گونه های کودک ظاهر می شود؛ اما در بیشتر موارد این دانه های 1 تا 2 میلی متری اطراف چشم ها و پلک های فرد را درگیر می کنند. این برجستگی های سفید رنگ بیشتر به صورت دسته ای ظاهر شده و یک قسمت از پوست را درگیر خواهند کرد.

روشهای درمان میلیا

  1. روش کرایوتراپی که در آن به کمک نیتروژن مایع جوش های میلیا را خشک کرده و از بین می برند. این روش را می توان به عنوان رایج ترین روش درمان میلیا شناخت.
  2. در روش دوم، پزشک به کمک یک سوزن استریل، کیست های میلیا را تخلیه می کند که در اصطلاحات پزشکی به آن Deroofing می گویند.
  3. لایه برداری پوست و استفاده از کرم برای رفع میلیا نیز یکی از راه های درمان میلیا است که با استفاده از کرم لایه بردار برای میلیا حاوی رتینوئید موضعی انجام می شود.
  4. یکی از راه های تأثیرگذار درمان میلیا، لایه برداری شیمیایی پوست است که به کمک آن خارجی ترین لایه پوست حذف شده و میلیا خارج خواهد شد.
  5. لیزر نیز یکی از راه های مؤثر در درمان قطعی میلیا محسوب می شود.
  6. در روش Diathermy یا سوزاندن میلیا جوش میلیا را به وسیله اعمال گرمای شدید از بین می برند.
  7. جراحی، آخرین روش تأثیرگذار است که در آن کیست های میلیا را به روش جراحی خارج کرده و در صورت لزوم بخیه نیز می زنند.
  8. ممکن است پزشک شما از پماد یا کرم دور چشم ضد میلیا برای درمان میلیا استفاده کند، این پماد به احتمال زیاد خاصیت لایه برداری داشته و به این روش میلیا را درمان خواهد کرد.

درمان قطعی میلیا با آر اف

دستگاه آراف نوعی دستگاه الکتروسرجری با فرکانس بالا است که به علت مکانیسم خاص در برداشت ضایعات پوستی با کیفیت بسیار بالا و بدون اسکار، مورد استفاده قرار میگیرد. قبل از آر اف پوست به طور کامل تمیز شده و پماد بی‌حسی موضعی روی ناحیه درمان قرار می‌گیرد. بعد از 15 تا 30 دقیقه این ناحیه به طور کامل بی‌حس شده و از ژل خنک‌کننده روی صورت یا بدن استفاده می‌شود. این ژل در حین درمان از پوست محافظت می‌کند. دستگیره آر اف روی ناحیه مورد نظر قرار گرفته و امواج رادیویی به لایه‌های پوست منتقل می‌شود.

اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

مراقبتهای پس از تخلیه میلیا لبه پلک

صورت خود را تمیز نگه دارید. آلودگی و تعریق باعث بسته‌شدن منافذ می‌شود. علاوه بر میلیا، این عوامل بر ایجاد آکنه و مشکلات پوستی اثر می‌گذارند. آرایش روزانه را در انتهای همان روز بشویید تا پوست فرصت لایه‌برداری طبیعی و براندازی سلول‌های مرده را داشته باشد.

از کرم ضدآفتاب و مرطوب‌کننده استفاده کنید. اگر به مدت طولانی در معرض پرتوهای خورشید باشید، احتمال بروز میلیا در سطح پوست بیشتر می‌شود. پوست آفتاب‌سوخته حالت چرمی به خود می‌گیرد و از بین رفتن سلول‌های مرده را دشوار می‌سازد. استفاده از کرم ضدآفتاب و مرطوب‌کننده، پوست را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند؛ بنابراین چرخه جایگزینی پوست تازه به‌طور طبیعی رخ می‌دهد. حتی در فصل زمستان و محیط سربسته‌ای که برای ‌مدت طولانی در کنار پنجره هستید، کرم ضدآفتاب بزنید. پمادها و کرم‌های غلیظ نزنید. استفاده از لایه‌های ضخیم کرم منافذ پوست را می‌بندد و مانع از لایه‌برداری طبیعی پوست می‌شود.

جراحی سرپایی تزریق چربی به باسن و بغل ران در اصفهان، از جمله اقدامات رایجی است که در کلینیک دکتر رامین مدرسی با مهارت بالا و کسب نتایج ماندگار، کم عارضه و رضایت بخش انجام می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36703885 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ
تلفن : 36703885 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :ف طالبی [ 1402-07-26 ]
سلام میلیای پلک بالای چشم دارم دوبار سوزاندم اما دوباره با شدت بیشتری عود کرده و به شکل توده رشد کرده آیا راه بهتری برای درمان وجود دارد؟

مهشید شریفی [ 1402-01-16 ]
درود بر شماسال نو خورشیدی بر شما مبارک بسیار مطالب خوبی بود استفاده کردم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های رفع چین و چروک اطراف لبروش های رفع چین و چروک اطراف لب

عوامل ذاتی که بر اثر پیری بر پوست تأثیر می‌گذارد، در هر شخصی وجود دارد؛ اما برخی عوامل غیر ذاتی و بیرونی نیز در صورت عدم مراقبت و درمان چین و چروک دور لب را افزایش می‌دهند. در ادامه به انواع روش‌های رفع چین و چروک اطراف لب می‌پردازیم. ... ادامه مطلب

هیالورونیداز چیست و برای چه استفاده می شود؟هیالورونیداز چیست و برای چه استفاده می شود؟

اگر پس از تزریق ژل به هر دلیلی از نتایج آن راضی نبودید؛ می‌توانید با تزریق آنزیم هیالورونیداز برای اصلاح نتایج تزریق ژل یا فیلر در اصفهان توسط کادر حرفه ای کلینیک دکتر رامین مدرسی اقدام نمایید ... ادامه مطلب

آیا تکنیک تزریق چربی در ماندگاری آن موثر استآیا تکنیک تزریق چربی در ماندگاری آن موثر است

تزریق چربی هم مانند بسیاری از روشهای دیگر زیبایی و جوانسازی، اگر منجر به بهبود وضعیت ظاهری چهره و رفع عیوب اندام و صورت شما شود، مسلماً می‌خواهید تغییرات ایجاد شده برایتان ماندگار باشد ... ادامه مطلب

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر رامین مدرسی

کلینیک پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی در سال ۸۸ با مسئولیت و مدیریت دکتر رامین مدرسی (پزشک پوست و مو) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف کلینیک پوست دکتر مدرسی استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات پوست مو و زیبایی در اصفهان می‌باشد.

این کلینیک با بهره گیری از بهترین پزشکان پوست، مو، زیبایی، لیزر و جراحی پلاستیک در اصفهان خدمات خود را ارائه می‌دهد.
کلینیک دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.