اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ - تلفن : 8-36703885
با افتخار صورتگریمبا خیال راحت سلفی بگیرهیچ وقت برای زیبایی دیر نیستبرای زیبایی جایگزینی نیستچهره خوب که داشته باشی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات پوست و مو / دانه های فوردایس روی لب چیست؟

دانه های فوردایس روی لب چیست؟

دانه های فوردایس برآمدگی‌ هایی به رنگ سفید مایل به زرد هستند که در قسمت بیرونی لب‌ ها یا حتی در داخل گونه‌ ها ظاهر می‌ شوند. قطر دانه های فوردایس، حدود 1 تا 3 میلی متر است؛ اما می تواند بزرگتر باشد. این دانه های سفید، اساساً غدد چربی هستند که بزرگ شده اند و بدون درد و کاملاً بی ضرر هستند. دانه های فوردایس تقریباً در 70 تا 80 درصد بزرگسالان در سراسر جهان شایع است. این دانه های کوچک که درست زیر پوست ظاهر می شوند، کاملاً بی ضرر هستند و مسری نیستند. با این حال، داشتن تعداد زیادی از دانه‌های فوردایس اطراف لب ها باعث کاهش اعتماد به نفس می شود، به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راهی برای رهایی از دانه‌های فوردایس می باشند.

درمان بیماری های پوستی، جوانسازی، تزریق ژل، بوتاکس و چربی، کاشت مو وابرو ، ریش و سبیل، همچنین لیزر موهای زائد از جمله اقداماتی است که در کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی در اصفهان، در بهترین سطح به مراجعین محترم ارائه میگردد. شما میتوانید از طریق شماره تماس 36703885 - 031 از کلیه خدمات این مرکز مطلع گردید.

علل ایجاد دانه‌های فوردایس

این دانه های سفید معمولاً هنگام تولد وجود دارند، اما تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده‌ اید، شناسایی نمی شوند یا قابل توجه نیستند. در سال های نوجوانی، نوسانات در سطوح هورمونی غدد چربی را بزرگ می کند و دانه های فوردایس را برجسته و قابل مشاهده می کند.

فوردایس می تواند در مردان و زنان ظاهر شود. با این حال، این موارد در مردان شایع تر است و همچنین در افراد دارای پوست چرب قابل مشاهده است. برخلاف بسیاری از مشکلات زیبایی شایع، دانه های فوردایس ربطی به التهاب و انسداد مجاری پوست ندارند. علت اینکه این غدد در بعضی افراد بزرگ می شوند، ناشناخته است. دانه های فوردایس علت خارجی مانند باکتری یا قارچ ندارد.

علائم دانه های فوردایس روی لب

فوردایس، پاپول‌ های کوچک و برجسته‌ ای متمایل به زرد یا سفید هستند که می‌ توانند در داخل گونه‌ ها و خارج از لبه‌ ها ظاهر شوند. این دانه های زرد سفید، بدون درد و بی ضرر هستند.

دانه های فوردایس روی لب

موارد مستعد به دانه های فوردایس

طبق مطالعه‌ای که در مجله Clinical Case Reports and Reviews منتشر شده است، زنان دو برابر بیشتر از مردان درگیر این عارضه پوستی هستند. برخی منابع، افراد با پوست چرب را بیشتر مستعد بروز این غدد چربی می‌دانند. همچنین در برخی از مطالعات دانه های فوردایس با بیماری‌های جدی‌تری مرتبط دانسته شده‌اند. مطالعه‌ای که در سال 2014 بر روی اعضای خانواده‌ها انجام شد نشان داد که 100 درصد کسانی که دارای اشکال موروثی سرطان روده بزرگ هستند، دور دهان خود لکه های فوردایس دارند. محققان این بررسی علمی، وجود فوردایس را کمکی بزرگ به پزشکان خانواده به‌ منظور تشخیص زود هنگام این نوع سرطان می‌دانند. البته طبق گفته محققان این پژوهش، تحقیقات بیشتری در مورد این مسئله لازم است.

مطالعه دیگری که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شده است نشان می‌دهد که وجود تعداد زیاد دانه های فوردایس در اطراف و یا داخل دهان شما ممکن است با چربی خون مرتبط باشد. (بیماری چربی خون مرتبط با افزایش سطح چربی در خون شما است و یک عامل بسیار خطرناک در بروز بیماری‌های قلبی است.) توجه به این نکته مهم است که این شرایط با لکه‌های فوردایس مرتبط هستند و لکه‌های فوردایس عامل بروز این بیماری نیست.

تشخیص دانه های فوردایس روی لب

پزشک شما ممکن است دانه های فوردایس را تنها با ظاهر آنها تشخیص دهد. در بعضی موارد، ممکن است بیوپسی انجام دهند. در این روش، آنها نمونه ای از بافت را از ناحیه آسیب دیده خارج می کنند تا زیرمیکروسکوپ بررسی شود.

اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

درمان دانه های فوردایس روی لب

1. جراحی میکرو پانچ

پزشک شما ممکن است از روش جراحی میکرو پانچ برای از بین بردن موثر و سریع این دانه های سفید متعدد از لب ها یا هر ناحیه دیگری استفاده کند. ممکن است قبل از انجام جراحی جزئی از بی حسی موضعی استفاده کنند تا احساس درد نداشته باشید. در مرحله بعد، آنها از یک دستگاه کوچک شبیه یک خودکار برای استخراج بافت ناخواسته از ناحیه آسیب دیده استفاده می کنند.

2. درمان با لیزر

پزشک ممکن است از درمان های لیزر دی اکسید کربن برای از بین بردن دانه های فوردایس استفاده کند. با این حال، این نوع لیزر درمانی ممکن است اسکار باقی بگذارد. لیزرهای رنگی پالسی ممکن است کمتر جای زخم ایجاد کنند. هر دو لیزر از یک پرتو نور متمرکز استفاده می کنند؛ اما در طول موج های متفاوت. درمان با لیزر رنگی پالسی هزینه بیشتری دارد.

3. درمان های موضعی

درمان موضعی برای حذف یا کاهش دانه های سفید شامل ایزوترتینوئین خوراکی، ترتینوئین موضعی و اسید دی کلرواستیک است. در موارد معدودی، متخصصان پوست ممکن است ترکیب درمان های موضعی را با درمان مبتنی بر لیزر پیشنهاد دهند. با این حال، این درمان ها ممکن است عوارض جانبی بالقوه ای مانند احساس سوزش و التهاب ایجاد کنند.

کلینیک پوست و زیبایی دکتر رامین مدرسی یکی از مراکز معتبر و مجاز می‌باشد که با کادری مجرب و در محیطی ایمن، انواع خدمات جراحی و غیر جراحی لیفت لب در اصفهان را به شما همشهریان گرامی ارائه می‌نماید. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر، با شماره‌ تلفن 36703885 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ
تلفن : 36703885 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اکرم حشمتی [ 1402-10-06 ]
سلام وقت بخیر من چند وقت ک ب این دانه های سفید ردی لبهام مخصوصا لب بالا مبتلا شدم باید چیکار کنم

رقیه [ 1402-09-01 ]
۱۰۰درصد علامت اولیه کبد چرب که هیچ جا نمیگن

سونیا سعید [ 1402-08-28 ]
من 34 سال دارم فوردایس رو لب پایین و بالایی دارم و از این موضوع رنج میبرم

ساناز [ 1402-06-09 ]
سلام ۱۸ساله هستم. دانه های فوردایس زیادی روی لب بالایی ام دارم به طوریکه انگاری، خط لب من در حال محو شدن است و اینکه آیا این مشکل واقعا ربطی به سرطان روده بزرگ دارد؟

مهدی فارسی [ 1401-09-29 ]
با سلام من روی لب هام دانه های فوردایس دارم. می خوام برطرفش کنم. امکان برطرف کردن آنها در مطب شما هست؟

سامان هدایت [ 1401-09-06 ]
سلام وقت بخیر من 33 سال سن دارم اقا هستم لبم قسمت بالا جوش ریز داره الان تقریبا زیاد شده باید چکار کنم من از سنندج مزاحم میشم

علی [ 1401-08-01 ]
سلام چندین سال لبهای من فوردایس داره وخشک وترک میخوره صدها دکتر هم رفتمو جوابی نگرفتم هر داروی ویا مکملی استفاده کردم جواب نداده به دکترای کشور ما امیدی نیست متاسفانه البته عذر خواهی میکنم فقط فکر پول در آوردنند نه درمان وتشخیص درست من به این نتیجه رسیدم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری گال چیست ؛ چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟بیماری گال چیست ؛ چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

بیماری گال یک بیماری پوستی است که توسط حشره‌ ای به نام هیره خارشی ایجاد می‌ شود. اگر تحت درمان قرار نگیرید، این کنه‌ های بسیار ریز که تنها با میکروسکوپ می‌ توان آ‌نها را دید می‌ توانند ماه‌ ها بر روی پوست شما زندگی کنند. ... ادامه مطلب

سلولیت چیست؟سلولیت چیست؟

ایجاد ناهمواری روی سطح پوست و اختلال در زیبایی بدن بر اثر کشیدگی کیسه‌های چربی مخالف بافت پوست را سلولیت می‌نامند که با افزایش سن در سطح پوست بیشتردیده می‌شود ... ادامه مطلب

جوانسازی و رفع چین وچروک دور لبجوانسازی و رفع چین وچروک دور لب

چین و چروک دور دهان زمانی ایجاد می‌ شود که پوست، کلاژن خود را از دست می‌ دهد. کلاژن، فیبرهایی است که باعث محکم و انعطاف‌ پذیر بودن پوست می‌ شود. از دست دادن کلاژن به شکل طبیعی با بالا رفتن سن بروز می‌ کند؛ اما برخی عادت‌ های سبک زندگی ممکن است این فرآیند را تسریع کنند. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر رامین مدرسی

کلینیک پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی در سال ۸۸ با مسئولیت و مدیریت دکتر رامین مدرسی (پزشک پوست و مو) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف کلینیک پوست دکتر مدرسی استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات پوست مو و زیبایی در اصفهان می‌باشد.

این کلینیک با بهره گیری از بهترین پزشکان پوست، مو، زیبایی، لیزر و جراحی پلاستیک در اصفهان خدمات خود را ارائه می‌دهد.
کلینیک دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.