اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ - تلفن : 8-36703885
با خیال راحت سلفی بگیربا افتخار صورتگریمچهره خوب که داشته باشیهیچ وقت برای زیبایی دیر نیستبرای زیبایی جایگزینی نیست

دلایل ابتلا به شپش سر

شپش سر (Head lice) با نام علمی پدیکولوزیس (Pediculus humanus capitis)، حشره ریز قهوه ‌ای یا خاکستری‌رنگ است که از خون پوست سر انسان تغذیه می‌کند. شپش ماده‌ای چسبناک تولید می‌کند که هر تخم شپش را محکم به ساقه مو متصل میکند. این موجود اغلب روی پوست سر، پشت گوش و نزدیک خط گردن در پشت گردن لانه می‌کند. این حشرات از خون پوست سر تغذیه می‌کنند و مادامی‌که بر روی سر قرار داشته باشند بین 2 تا 4 هفته عمر می‌کنند. شپش‌ها در صورت تغذیه مناسب خیلی زود شروع به تخم‌گذاری و تکثیر می‌کنند و گسترش می‌یابند. تخم این موجودات از طریق ماده چسبناکی که از بدن مادر ترشح می‌شود به کف سر می‌چسبد و جدا کردن آن بسیار دشوار است. این تخم‌ها بسیار شبیه به شوره سر هستند و به همین دلیل تشخیص آنها مشکل است. شپش به‌ندرت روی بدن، مژه یا ابرو پیدا می‌شود. این موجودات ریز حتی در بهداشتی‌ترین شرایط هم می‌توانند بر روی پوست سر پیدا شوند و لزوماً در نتیجه عدم رعایت بهداشت ایجاد نخواهند شد.

درمان بیماری های پوستی، جوانسازی، تزریق ژل، بوتاکس و چربی، کاشت مو وابرو ، ریش و سبیل، همچنین لیزر موهای زائد از جمله اقداماتی است که در کلینیک تخصصی دکتر رامین مدرسی در اصفهان، در بهترین سطح به مراجعین محترم ارائه میگردد. شما میتوانید از طریق شماره تماس 36703885 - 031 از کلیه خدمات این مرکز مطلع گردید.

چرخه زندگی شپش

چرخه زندگی شپش سه مرحله دارد:

  1. نیت‌ها. تخم‌های شپش سر با عنوان نیت شناخته می‌شوند، تخم‌هایی گرد، به رنگ زرد مایل به سفید به اندازه یک گره بسیار کوچک. نیت‌ها در نزدیکی پوست سر ایجاد می‌شوند، به ساقه مو می‌چسبند و برای تخم گذاشتن به حرارت و گرمای بدن نیاز دارند که معمولاً شش تا نه روز طول می‌کشد تا تخم بگذارند.
  2. نیف‌ها (پوره ها). تخم‌ها تبدیل به پوره می‌شوند و پوسته نیت خالی به ساقه مو چسبیده باقی می‌ماند. نیف‌ها اندازه یک سوزن ته گرد کوچک و به رنگ زرد هستند که تقریباً بعد از هفت روز، تبدیل به شپش بالغ می‌شوند.
  3. شپش بالغ. شپش بالغ به اندازه سر سوزن است و در هر سمت خود، سه عدد پا دارد که تنها با خزیدن به حرکت در می‌آید و نمی‌تواند پرواز کند؛ اما سرعت حرکت بالایی دارد. شپش بالغ می‌تواند تا سی روز بر روی سر زنده بماند و در صورتی که از پوست سر جدا شود، به سرعت می‌میرد؛ چراکه برای زنده ماندن باید مرتب از خون انسان تغذیه کند.
شپش

علائم شپش

بسیاری از افرادی که مبتلا به شپش می‌شوند، در واقع هیچگونه علامتی ندارند و تشخیص شپش سر تنها با توجه به علائم کار دشواری است؛ چرا که تنها علامتی که مهم است همین وجود شپش است؛ اما زمانی که با علائم زیر مواجه شدید، بدانید که زمان بررسی دقیق تر رسیده است:

  1. خارش مکرر و بدون دلیل سر و پوست سر
  2. قرمزی و التهاب پوست سر و نزدیک خط رویش مو
  3. مشاهده توده‌های ریز قرمز رنگ ناشی از خاراندن پوست سر
  4. سخت شدن خوابیدن و تمرکز به دلیل خارش سر

دلایل ابتلا به شپش سر

شپش سر یک عارضه‌ی مسری است. خزیدن شپش روی سر شما می‌تواند باعث انتقال آن شود. دلایلی که ممکن است باعث انتقال شپش شوند عبارتند از:

انواع شپش

شپش‌هایی که بر روی بدن انسان زندگی می‌کنند به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

شپش سر روی پوست سر زندگی می‌کند و می‌خزد و هر سه تا شش ساعت یک بار خون می‌مکد. شپش سر بزرگسالان دارای رنگ سفید مایل به نقره‌ای یا قهوه‌ای مایل به قرمز است و تقریباً به بزرگی دانه کنجد است. شپش ماده درون کیسه‌هایی به نام نیت تخم می‌گذارد که حدوداً یک میلی متر بلندی دارند و به بدنه مو نزدیک به پوست سر می‌چسبند. شپش ماده در طول عمر یک ماهه خود بیش از صد تخم می‌گذارد. حشره نوزاد (نیمف) پس از 3 تا 14 روز از پوست خارج می‌شود و ظرف یک روز باید از خون تغذیه کند تا زنده بماند. حشره‌های نوزاد، کوچک‌تر و روشن‌تر از حشره‌های بالغ هستند و پس از سپری شدن 9 تا 12 روز از نظر جنسی بالغ می‌شوند.

شپش بدن تخم‌گذاری را بر روی لباس یا وسایل خواب انجام می‌دهد و نیت‌ها روی الیاف می‌مانند و گاهی به موی بدن نیز می‌چسبند. نیت‌های شپش بدن بیضی شکل هستند و در طیف رنگی زرد تا سفید قرار دارند. حشره‌ها ممکن است تا 30 روز نیز از پوست خارج نشوند. حشره‌های نوزاد پس از خارج شدن از پوست ظرف 7 روز بالغ می‌شوند.

شپش عانه پاهای جلویی بلندی دارد و شبیه به خرچنگی بسیار کوچک است. شپش ماده عانه بزرگتر از گونه نر است. از پوست خارج شدن شپش‌های عانه یک هفته زمان می‌برد و حشره‌های نوزاد ظرف 7 روز بالغ می‌شوند.

تشخیص شپش سر

با نگاه دقیق به مو و پوست سر، لانه‌ها، نمف‌ها یا شپش‌های بالغ می‌توان شپش سر را تشخیص داد. یافتن نمف یا شپش بالغ ممکن است دشوار باشد. معمولاً فقط تعداد کمی از آنها وجود دارند. با این وجود لانه‌ها و رشک‌های نزدیک به پوست سر تأیید می‌کند که فرد به این بیماری مبتلا شده است. اگر مطمئن نیستید که فرد به شپش سر مبتلا باشد یا خیر، باید تشخیص توسط پزشک انجام شود. رشک‌های شپش سر به راحتی با میکروسکوپ قابل رؤیت هستند. در هنگام غربالگری استفاده از یک شانه مخصوص جهت تشخیص شپش بهتر از معاینه چشمی است.

مدت زمان ابتلا به شپش

زمانی که فردی به شپش آلوده می‌شود، معمولاً کمتر از بیست شپش بالغ را حمل می‌کند که البته اگر نسبت به درمان اقدامی صورت نگیرد، می‌توانند سه تا چهار هفته زنده بمانند؛ اما نکته مهم این است که شپش‌ها جفت می‌شوند و تخم‌های بیشتری تولید می‌کنند. در واقع شپش بالغ می‌تواند تا سی روز، هر روز تا شش تخم بگذارد و مدت زمان درمان تا حد زیادی به نوع درمان و همچنین میزان اثربخشی درمان بستگی دارد.

افراد در معرض ابتلا به شپش سر

شپش سر ممکن است در هر کسی رخ دهد؛ اما کودکان 3 تا 11 ساله به احتمال بیشتری مبتلا می شوند. همه افراد می توانند دچار شپش سر شوند و ابتلا به بیماری ارتباطی با تمیزی شخص یا محیط اطراف او ندارد. از آنجا که پنجه های شپش قادر به چسبیدن به برخی از موهای خاص هستند، کسانی که موهای فر دارند، کمتر از کسانی که نوع موهای نرم تری دارند تحت تأثیر قرار می گیرند. دختران بیشتر از پسران دچار شپش می‌شوند، احتمالاً به این دلیل که تمایل بیشتری به داشتن موهای بلندتر دارند.

درمان شپش سر

پزشک شما احتمالاً داروی بدون نسخه (OTC) را توصیه می کند که باعث از بین بردن شپش می شود. این داروها ممکن است تخم های تخم گذاری اخیر را از بین نبرند، بنابراین برای از بین بردن لاروها بعد از بیرون آمدن آنها، قبل از تبدیل شدن به شپش بزرگسال، یک معالجه مناسب با زمان مناسب معمولاً لازم است.

محصولات بدون نسخه (OTC)

داروهای OTC یک ترکیب شیمیایی استخراج شده از گل داودی است که برای شپش سمی است. قبل از استفاده از یکی از این روش های درمانی، موهای کودک خود را با شامپو و بدون نرم کننده بشویید. شستشوی مو با سرکه سفید قبل از شستشو ممکن است به جدا شدن آنها از مو کمک کند. دستورالعمل های موجود در بسته را برای مدت زمان باقی ماندن دارو در مو دنبال کنید و موها را با آب گرم بشویید.

داروهای OTC شامل موارد زیر است:

پرمترین (Nix). پرمترین نسخه مصنوعی پرترین است. پرمترین باعث از بین رفتن لاروها نمی شود و لازم است که درمان 9 تا 10 روز پس از اولین استفاده تکرار شود. عوارض جانبی ممکن است قرمزی و خارش پوست سر باشد.

پرترین با مواد افزودنی (Rid). در این داروی OTC، پرترین با ماده شیمیایی دیگری ترکیب می شود که اثربخشی آن را افزایش می دهد. این محصول فقط شپش ها را از بین می برد و لازم است 9 تا 10 روز پس از اولین درمان دوباره استفاده شود. عوارض جانبی ممکن است شامل خارش و قرمزی پوست سر باشد. اگر به گل داوودی یا گل محمدی حساسیت دارد، نباید از پرترین استفاده شود.

داروهای تجویز شده

در بعضی از مناطق جغرافیایی، شپش نسبت به داروهای OTC مقاومت نشان داده است. همچنین، ممکن است درمان OTC به دلیل استفاده نادرست از جمله تکرار نکردن درمان در زمان مناسب، از کار بیفتد. اگر استفاده صحیح از درمان OTC به نتیجه نرسیده باشد، پزشک ممکن است یک نسخه درمانی را توصیه کند. این شامل:

اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

پیشگیری از شپش

عوارض شپش سر

مهمترين عارضه شپش، خارش شديد می باشد.

تزریق چربی صورت یکی از فراوان ترین اقدامات کلینیک پوست و موی دکتر رامین مدرسی می‌باشد که با رضایت کامل مراجعین همراه است. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36703885 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ
تلفن : 36703885 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ممنوعیت تزریق ژل برای چه کسانی وجود دارد؟ممنوعیت تزریق ژل برای چه کسانی وجود دارد؟

امروزه از تزریق ژل های کلاژن و هیالورونیک اسید در کلینیک ها برای رفع چین و چروک ناشی از افزایش سن و مواجهه با عوامل تخریب کننده پوست مانند نور خورشید استفاده می کنند ... ادامه مطلب

کاشت مو به روش fit با تراکم futکاشت مو به روش fit با تراکم fut

تنها راه درمان قطعی ریزش مو و افزایش تراکم مو، کاشت مو است. در افراد دچار به طاسی، عمل زیبایی کاشت موی طبیعی موجب افزایش نسبی تراکم موها خواهد شد که به عنوان بهترین روش افزایش تراکم موها در افراد مختلف مورد توجه قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

اصلاح قوز بینی با تزریق ژلاصلاح قوز بینی با تزریق ژل

قوز بینی برای بسیاری از افراد، عاملی ناخوش آیند محسوب می‌شود. امروزه روشهای جراحی و غیر جراحی برای رفع قوز بینی وجود دارد که تزریق ژل بینی یکی از روشهای غیرجراحی اصلاح قوز بینی است. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر رامین مدرسی

کلینیک پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی در سال ۸۸ با مسئولیت و مدیریت دکتر رامین مدرسی (پزشک پوست و مو) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف کلینیک پوست دکتر مدرسی استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات پوست مو و زیبایی در اصفهان می‌باشد.

این کلینیک با بهره گیری از بهترین پزشکان پوست، مو، زیبایی، لیزر و جراحی پلاستیک در اصفهان خدمات خود را ارائه می‌دهد.
کلینیک دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.