اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ - تلفن : 8-36703885
برای زیبایی جایگزینی نیستهیچ وقت برای زیبایی دیر نیستبا افتخار صورتگریمبا خیال راحت سلفی بگیرچهره خوب که داشته باشی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جوانسازی پوست / عوامل ایجادکننده چین وچروک پوست و روشهای درمان آنها

عوامل ایجادکننده چین وچروک پوست و روشهای درمان آنها

با افزایش سن، کاهش تدریجی کلاژن و افتادگی و نازکی پوست، اتفاقاتی طبیعی است که روش‌هایی برای مبارزه با این روند وجود دارد. یادگیری چگونگی تشخیص اولین علائم و نشانه‌های ایجاد چروک یکی از مراحل اساسی در کاهش آنها و یا حتی به تأخیر انداختن ظهور آنها برای مدت زمان طولانی‌تری است.

در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب، سیگار کشیدن یا مصرف الکل، عادت‌های ضعیف مراقبت از پوست، عوامل محیطی یا عوامل ژنتیکی، چروک‌ها می‌توانند از اوایل دهه 20 و حتی گاهی اوایل سنین بلوغ بر روی پوست تأثیر بگذارند. همان‌طور که انواع مختلفی از پوست وجود دارد، انواع مختلفی از چروک نیز وجود دارد. به طور کلی، بیشتر چروک‌ها را می‌توان به دو گروه دسته‌بندی کرد: چروک‌هایی که با افزایش سن ایجاد می‌شوند (و نشانه‌های اجتناب‌ناپذیری از پیری هستند) و چروک‌های قابل پیشگیری که در اثر آفتاب و عادت‌های زندگی ایجاد یا بدتر می‌شوند.

با محدود کردن قرار گرفتن در معرض آفتاب و با اتخاذ یک شیوه زندگی مفید برای پوست، می‌توان از چروک نوع دوم پیشگیری کرد و یا آن را کاهش داد.

در کلینیک دکتر رامین مدرسی اقدامات بسیار خوبی در زمینه درمان چین و چروک پوست در اصفهان صورت می‌پذیرد. برای آگاهی از این اقدامات، لطفاً با شماره‌های درج شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید.

چگونگی ایجاد چین‌وچروک پوست

برای درک بهتر چگونگی ایجاد این خطوط آزاردهنده روی پوست، بهتر است کمی دقیق‌تر در مورد خود پوست توضیح دهیم. پوست از سه لایه اصلی تشکلی می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. لایه بیرونی یا اپیدرم Epidermis
  2. لایه میانی یا درم Dermis
  3. لایه درونی یا هیپودرم Hypodermis

در طول حیات، از کودکی تا جوانی و میان‌سالی، سلول‌های پوستی با سرعت و به‌صورت دائم تکثیر می‌شوند. تکثیر لایه درم، از بین رفتن لایه اپیدرم را جبران می‌کند و هرگونه آسیب جزئی را بی‌اثر می‌سازد. به همین دلیل معمولاً اثر زخم در کودکی و جوانی با سرعت بیشتری بهبود میابد یا کاملاً از بین می‌رود. حال اینکه این اثر در دوران میان‌سالی ممکن است هیچ‌گاه کاملاً بهبود نیابد. در واقع با افزایش سن، سرعت تکثیر سلول‌های درم کاهش یافته، در نتیجه احیای اپیدرم نیز کند می‌شود که در نهایت نازک شدن لایه‌های بیرونی پوست و آسیب‌پذیری بیشتر آن را به دنبال دارد. نکته دیگر کاهش میزان تولید پروتئین‌های پوستی با کاهش تکثیر درم است. در پوست دو نوع پروتئین مهم وجود دارد که عبارتند از:

  1. کلاژن (collagen) الیاف پروتئینی که خاصیت کشسانی پوست را تقویت می‌کند.
  2. الاستین (Elastin) پروتئینی که چربی پوست را تأمین می‌کند.

این دو پروتئین که در کنار هم چربی پوست و خاصیت کشسانی آن را تأمین می‌کنند، مهم‌ترین تأثیر را در احیای پوست دارند. کاهش کلاژن و الاستین کاهش رطوبت و چربی پوست را به دنبال دارد و همچنین افت سرعت ترمیم آن را موجب می‌شود. با کاهش تکثیر درم، اپیدرم نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. پوست آسیب‌پذیر در اثر کاهش میزان کلاژن و الاستین، سفت‌تر شده و خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد که توقف احیا و ترمیم پوست را در برابر محرک‌ها و آسیب‌های محیطی در پی دارد. چین و چروک به‌این ترتیب روی پوست ایجاد می‌شود.

درمان چین و چروک پوست

انواع چین و چروک پوست

عوامل ایجادکننده‌ی چین‌وچروک پوست

نور خورشید

نباید تعجب کنید که مهم‌ترین عامل ایجاد چین‌وچروک در معرض نور خورشید قرار گرفتن است. اشعه UVA که به عمقی‌ترین لایه‌های پوستی نفوذ می‌کند و اشعه UVB که باعث ایجاد آفتاب‌سوختگی می‌شود، هر دو می‌توانند منجر به پیری زودرس و چین‌وچروک شوند. دور ماندن از نور خورشید (و اشعه های برنزه کننده) نه‌تنها شما را از سرطان پوست محافظت می‌کند، بلکه باعث می‌شود جوان‌تر به نظر بیایید.

دکتر جروم پوتوزکین (Jerome Potozkin) متخصص پوست، می‌گوید: اولین و شایع‌ترین نوع چروک‌های پوستی به خاطر آسیب‌های خفیف نور خورشید به وجود می‌آیند. آسیب نور خورشید سبب از دست رفتن کلاژن و الاستین و در نتیجه ایجاد چین‌وچروک در پوست می‌شود. برای محافظت از پوستتان مطمئن شوید که حداقل از ضد آفتاب با SPF30 به‌صورت روزانه استفاده کنید. وقتی زیر نور خورشید هستید، به‌خصوص زمانی که آب‌تنی می‌کنید، هرچند وقت یک‌بار حتماً ضد آفتابتان را تجدید کنید.

آلودگی

ممکن است در مورد محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنید، زیاد فکر نکنید؛ اما محیط می‌تواند تأثیر زیادی روی چروک‌های عمیق و خصوصاً ریز داشته باشد. به گفته دکتر مارال کا اسکلسی (Maral K. Skelsey) متخصص پوست و مدیر مرکزی جراحی و درماتولوژی واشنگتن، آلودگی یکی دیگر از عوامل محیطی است که سبب آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود.

کمبود خواب

کمبود خواب باعث ایجاد چروک می‌شود، چون PH پوست با نخوابیدن کافی تغییر می‌کند و اجازه نمی‌دهد سلول‌های پوست هیدارته بمانند. به علاوه، در طی خواب سموم از بدن دفع می‌شوند. سعی کنید همیشه 6 تا 8 ساعت خواب شبانه که برای سلامت توصیه شده است را داشته باشید.

استعمال دخانیات

پس از خورشید، سیگار کشیدن بزرگترین عامل ایجاد خطوط روی پوست است. نه‌تنها نحوه نگه داشتن سیگار در دهان منجر به ایجاد خطوط ریز اطراف لب‌ها می‌شود، بلکه سموم سیگار هم باعث افزایش سن پوستتان می‌شوند. نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ‌های خونی پوست شده و منجر می‌شود که بیشتر در معرض ایجاد خطوط قرار بگیرد، چون مواد مغذی حیاتی نمی‌توانند به اپیدرم برسند.

استرس

یک برنامه کاری شلوغ یا مشکلات شخصی نه‌تنها ذهن و احساسات شما را درگیر می‌کند، بلکه به صورت فیزیکی هم روی شما تأثیر می‌گذارد. استرس سطح کورتیزول را بالا برده و منجر به افزایش قند خون می‌شود که به فیبرهای کلاژن و الاستین پوست آسیب می‌زند. این فیبرها ساختارهای حمایتی حیاتی هستند که جلوی افتادگی و چروک پوست را می‌گیرند.

شکر

به گفته دکتر کریستینا گلدنبرگ (Kristina Goldenberg) متخصص پوست از موسسه امراض پوستی گلدنبرگ (Goldenberg Dermatology)، مصرف بیش از حد شکر قطعاً منجر به پیری زودرس می‌شود. پس از مصرف، شکر وارد فرایندی به نام گلیکیشن (glycation) می‌شود که به پروتئین‌های مختلف در بدنمان می‌چسبد. متأسفانه این پروتئین‌ها شامل کلاژن و الاستین هستند. با اتصال این بلوک‌های ساختاری به پوست، شکر، کلاژن و الاستین را ضعیف کرده که منجر به ایجاد خطوط ریز و چین و چروک در پوست می شود. به‌علاوه گلیکیشن محصولاتی سمی تولید می‌کند که باعث پیری زودرس می‌شود.

روش‌های درمان چین‌وچروک پوست

راه‌های مختلفی برای به حداقل رساندن ظاهر شدن چین‌وچروک و حتی حذف آنها وجود دارد:

رتینوئید (ترتینوئین، Retin-A، Renova)

در میان درمان‌های پزشکی، این روش تا حد زیادی اثبات‌شده و برای بهبود علائم پیری مانند رنگدانه های ناهموار، زبری و چین‌وچروک مؤثر است. در ابتدا، این داروها باعث قرمزی و لایه‌برداری می‌شوند. اگرچه این موضوع می‌تواند ناخوشایند باشد، بهبود زمانی که لایه‌برداری متوقف شود، نمایان می‌شود.

آلفا هیدروکسی اسید

اینها به «اصطلاح اسیدهای میوه‌ای» و حاوی اسید گلیکولیک و لاکتیک هستند. داروهای حاوی این اسیدهای میوه کاملاً ایمن هستند و باعث ایجاد عارضه‌ای بیش از سوزش خفیف و موقت نمی‌شوند. هرچند بهبودی که ایجاد می‌کنند، نسبتاً ظریف است.

آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها شامل ویتامین A، C و E و همچنین بتا کاروتن است. محصولات دارای آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است موجب محافظت در مقابل نور خورشید شود (هرچند شما هنوز هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید) و به آرامی چروک‌ها را بهبود می‌بخشد.

مرطوب‌کننده ها

مرطوب کننده‌ها ممکن است موقتاً چین‌وچروک‌ها را کاهش داده تا کمتر قابل‌توجه باشند.

لایه برداری اسید گلیکولیک

این لایه‌بردارهای سطحی می‌تواند تفاوت بسیار کمی در شدت چروک‌های ریز ایجاد کند.

آر اف فرکشنال

یکی از راه‌های مؤثر و ایمن جوانسازی پوست و رفع چین‌وچروک‌ها، به‌کارگیری آر اف فرکشنال است. در این تکنیک بدون استفاده از امواج مضر نوری، حرارت دستگاه فقط در قسمت عمقی پوست اثر می‌گذارد و به همین دلیل لایه سطحی پوست بدون آسیب، باقی می‌ماند. تأثیرگذاری آر اف فرکشنال نسبت به بسیاری از روش‌های دیگر غیر جراحی جوانسازی، بیشتر است. در این روش با تحریک کلاژن سازی و ترمیم آنها، پوست سفت‌تر شده و آثار پیری مانند چین‌وچروک همچنین افتادگی پوست، بهبود می‌یابد.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ همان‌طور که از نامش پیداست، با استفاده از سوزن‌های بسیار ظریف و ورود این سوزن‌ها به لایه سطحی پوست، پوست را وادار به ساخت کلاژن بیشتر می‌نماید و به همین دلیل چین‌وچروک‌های ریز پوست برطرف می‌شود.

آدرس اینستاگرام دکتر رامین مدرسی

هایفوتراپی

هایفوتراپی یا تکنیک اولتراسوند متمرکز، با شدت بالا یک روش غیرتهاجمی و سرپایی است که بدون نیاز به جراحی و طی دوران نقاهت، به درمان چین‌وچروک‌ها، لیفت و رفع افتادگی پوست، می‌پردازد. در روش هایفوتراپی امواج اولتراسوند در زیر سطح پوست متمرکز شده و موجب لیفت و سفتی بافت‌های شل شده پوست می‌شوند و چین‌وچروک‌های پوست را برطرف می‌نمایند. هایفوتراپی معمولاً در سال بیش از یک‌بار انجام نمی‌شود و پس از آن، تغییرات پوست به تدریج اتفاق می‌افتد ولی این تغییرات بسیار چشمگیر و رضایت بخش می‌باشند.

تزریق بوتاکس

بوتاکس حاوی فرمول رقیق‌شده‌ای از سم بوتولیسم است که باعث تضعیف کنترل‌شده و فلج عضلات می‌شود. درنتیجه پوست روی ماهیچه شل شده و چین‌وچروک‌ها برطرف می‌شوند برخی از خطوط و چین‌وچروک‌هایی که با تزریق بوتاکس رفع می‌شوند.

تزریق ژل

با افزایش سن و کاهش کلاژن، بخش‌هایی از پوست دچار چروک شده یا افتادگی پیدا می‌کنند. یکی از مؤثرترین درمان‌ها برای رفع این مشکلات، تزریق ژل یا فیلر است. با تزریق میزان مشخصی از فیلر که عموماً از جنس هیالورونیک اسید می‌باشد و تزریق آن به خودی خود باعث کلاژن سازی بیشتر پوست می‌گردد، به نواحی از پوست که دچار چین و چروک هستند، می‌توان به درمان این چروک‌ها پرداخت و آنها را پر نمود. تزریق ژل یکی از بهترین روش‌های درمانی سریع، برای چین‌وچروک‌ها است که بلافاصله پس از تزریق، نتایج آن مشاهده می‌شود.

تزریق چربی

تزریق چربی روشی است که در آن از سلول‌های چربی بدن فرد برای افزایش حجم، فرم دهی و کاهش چین‌وچروک‌های پوست استفاده می‌شود. در تزریق چربی هم مانند تزریق ژل از چربی بدن به عنوان پر کننده، برای درمان چین‌وچروک‌ها استفاده می‌شود و در واقع چین‌ها باز و پر می‌گردند. از این روش هم مانند تزریق ژل برای همه قسمت‌های پوست که دچار چروک شده‌اند می‌توان استفاده نمود.

نقش اساسی مو در زیبایی، جوانی و اعتماد به نفس افراد بر هیچکس پوشیده نیست. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در سرار دنیا، همینطور اقصی نقاط کشورمان امکان بهترین کاشت ابرو در اصفهان نیز فراهم آمده. متقاضیان گرامی می‌توانند با مراجعه به کلینیک‌های معتبر و مجاز کاشت مو در سراسر شهر، خواسته‌های معقول خود در این زمینه را برطرف سازند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان مرداویج ، چهارراه رسالت ، طبقه فوقانی پوشاک زیگ زاگ
تلفن : 36703885 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کانتورینگ یا زاویه سازی صورت با تزریق ژل چیست؟کانتورینگ یا زاویه سازی صورت با تزریق ژل چیست؟

تزریق ژل برای زیباسازی و کانتورینگ صورت در نواحی مختلف مانند زاویه فک پایین، چانه انجام می‌شود تا ساختاری زیبا برای صورت به ارمغان بیاورد. مزیت این روش، تغییر فرم صورت با روشی مطمئن و ایمن است که در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. ... ادامه مطلب

تزریق ژل هیالورونیک اسیدتزریق ژل هیالورونیک اسید

پوست جوان و سالم حاوی میزان قابل توجهی از مادۀ طبیعی هیالورونیک اسید است. با گذشت زمان نور خورشید و سایر عوامل میزان این ماده در پوست کاهش پیدا می‌کند. ساختار طبیعی مولکول هیالورونیک اسید بسیار شبیه اسفنج است ... ادامه مطلب

هیالورونیداز چیست و برای چه استفاده می شود؟هیالورونیداز چیست و برای چه استفاده می شود؟

اگر پس از تزریق ژل به هر دلیلی از نتایج آن راضی نبودید؛ می‌توانید با تزریق آنزیم هیالورونیداز برای اصلاح نتایج تزریق ژل یا فیلر در اصفهان توسط کادر حرفه ای کلینیک دکتر رامین مدرسی اقدام نمایید ... ادامه مطلب

کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر رامین مدرسی

کلینیک پوست، زیبایی، لیزر و کاشت موی دکتر مدرسی در سال ۸۸ با مسئولیت و مدیریت دکتر رامین مدرسی (پزشک پوست و مو) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف کلینیک پوست دکتر مدرسی استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین دستاوردهای دانش و تکنولوژی در محیطی مدرن و آرامش بخش برای ارائه بهترین خدمات پوست مو و زیبایی در اصفهان می‌باشد.

این کلینیک با بهره گیری از بهترین پزشکان پوست، مو، زیبایی، لیزر و جراحی پلاستیک در اصفهان خدمات خود را ارائه می‌دهد.
کلینیک دکتر مدرسی با کادری مجرب، محیطی مناسب، امکانات و تجهیزات به روز دنیا، تمامی خدمات را در حوزه پوست مو و زیبایی، در اختیار مراجعه کنندگان محترم قرار می‌دهد.